تپه حسنلو

 

این تپه در12 کیلومتری جنوب غربی دریاچه ارومیه در 9 کیلومتری شمال شرقی شهرستان نقده واقع شده ونام خود را از دهکده مجاورش که حسنلو نام دارد گرفته است . این تپه شامل چند دوره زندگی واستقرار از اقوام کهن تا دوره تاریخی می باشد که به صورت لایه های مختلف بر روی هم قرار گرفته اند  در اطراف تپه وبه فاصله های نزدیک آن تپه های فراوان دیگری قرار گرفته اند . به این ترتیب معلوم می گردد که بخش شمال غربی فلات ایران از تعدادی امیر نشین یا دولت شهرهای کوچک اما ثروتمند تشکیل می شده که احتمالا تپه حسنلو یکی از شهرهای عمده این امیرنشینان بوده است . تپه حسنلو تپه بزرگ ومدوری است که 20 متر ارتفاع دارد و قطر دایره آن حدود 270متر است . با انجام کاوش های باستان شناسی  بر روی این تپه اشیاء فراوانی به دست آمده که مهمترین آنها جام طلای منقوش و زیبایی است که به نام (جام حسنلو) معروف است و امروز در موزه ملی ایران نگهداری می شود . تپه حسنلو حدود قرن نهم ق.م محل سکونت اقوامی به نام (ارارتو) بوده است ...

 

 

تاریخچه حفاری

تپه حسنلو ابتدا به وسيلة يك هيات تجارتي ايراني در سال 1313 خورشيدي كاوش شد و در سال 1315 به وسيله ي سراورال اشتين انگليسي چندين گمانه در آن زده شد و مقداري هم اشيا بدست آمد. در سال 1326 يك كاوش تجارتي به وسيله ي آقاي فرهادي انجام گرفت و آقاي محمود راد بازرس فني اين حفاري بود. در سال 1338 از طرف اداره ي كل باستان شناسي آقاي مهندس علي حاكمي به اتفاق آقاي محمود راد مامور كاوش علمي در اين تپه ي باستاني شدند  و مقداري از اشيا حسنلو كه امروزه در سالن موزه ي ايران باستان ديده مي شود به وسيله ي اين هيات علمي به موزه ي تهران آورده شد. در سال 1334 شمسي يك هيت مشترك ايراني و آمريكايي به رياست دايسون در تپه ي حسنلو مشغول كاوش شد.

   

اين حفاري درسالهاي بعد هم ادامه يافت. از آن پس اين تپه به وسيله ي هيات مشترك ايران و آمريكا حفاري شدند و دو فصل آخر حفاري درسال 51-49 (تابستان) انجام گرفت. حفاري تپه حسنول يك حفاري كاملاٌ علمي است. براي اينكه تپه راحفاري كنند. ابتدا سطح آن را به مربعهاي متعدد به ابعاد 5*5 متر تقسيم كردند و سپس در يك سوي جدول حاصله از اعداد و در سوي ديگر از حروف الفباي انگليسي استفاده كردند. پس از اينكه 26 حروف الفباي انگليسي براي 26 ترانشه در كنار هم نامگذاري شد.  براي بار دوم اين حروف تكرار شد. مانند حروف آ.آ.  ب ب. ث ث. د د... هر كدام براي يك رديف ترانشه مورد استفاده قرار گرفت. اين عمل محل دقيق هر ترانشه و هر شي يافت شده از آن ترانشه به خوبي روشن مي گرديد. در سالهاي اول حفاري هيات مشترك ايران و آمريكا در ترانشه هاي مختلف اين تپه كار كردند و تقريباٌ محل مناسبي را براي كار دايمي هر سالة خود پيدا كردند و در همين سالها بود كه به ساختمانهاي سوختة دورة چهارم سكونت در حسنلو اقدام به حفر چاهي در مركز تپه و تقريباٌ در پست ترين قسمت تپه نمودند. اين چاه در عمق 5/17 متراز سطح b و د تپه به خاك بكر و آب رسيد و نتايج كلي زير را به دست آورد.

1-      ده دورة سكونت متمايز در اين تپه تشخيص داده شد.

2-      ضخامت لايه هاي هر دوره معلوم و در نتيجه ارتفاع تپه تا خاك بكر روشن شد.

3-      سفالهاي تمدنهاي هر دوره تعيين و شناخته شد .

 منبع : (اطاعات محلی - اینترنت- معماری مهندس فرشید فقهیی)

+ نوشته شده توسط مرتضی رمضانی در سه شنبه بیست و دوم بهمن 1387 و ساعت 21:45 |

ارَوميه

ارومیه

اطلاعات کلی

نام رسمی:

ارومیه

کشور:

ایران

استان:

آذربایجان غربی

شهرستان:

ارومیه

بخش:

مرکزی

نام محلی:

اورمیه

نام‌های قدیمی:

رضائیه

مردم

جمعیت

۵۷۷٬۳۰۷ نفر

رشد جمعیت:

۴/۳ درصد (سالیانه(

تراکم جمعیت:

۱۴٬۰۰۰ نفر
نفر بر کیلومتر مربع

زبان‌های گفتاری:

ترکی آذربایجانی، کردی

مذهب:

شیعه، سنی

جغرافیای طبیعی

مساحت:

۷/۴۲ کیلومتر مربع

ارتفاع از سطح دریا:

۱۳۳۲ متر

اطلاعات شهری

ره‌آورد:

فرش، نقل

پیش‌شماره تلفنی:

۰۴۴۱

ارومیه یکی از شهرهای ایران و مرکز استان آذربایجان غربی و نیز مرکز شهرستان ارومیه است. این شهر طبق سرشماری سال ۱۳۸۵ با ۵۷۷٬۳۰۷ نفر جمعیت، یازدهمین شهر پرجمعیت ایران محسوب می‌گردد.

وجه تسمیه

واژهٔ ارومیه از ترکیب دو واژه آشوری اور (شهر) + میه (آب) تشکیل شده‌است. ارومیه به صورت اورمو، اورومیه و اورمیه تلفظ می‌شود. با آمدن حکومت پهلوی و سلطنت رضاشاه این محل به رضائیه تغییر نام داد و بعد از انقلاب اسلامی دوباره به نام ارومیه برگشت.

جغرافیا

ارومیه در جلگهٔ گسترده و سرسبزی به درازای ۷۰ کیلومتر و به پهنای ۳۰ کیلومتر واقع شده که اطراف آن تا کیلومترها پوشیده از باغات انگور و سیب و کشتزار است. دریاچه ارومیه در شرق و دریاچه مارمیشو در غرب این شهر قرار دارد. این شهر به علت آب و هوای معتدل و داشتن مناظر زیبا، یکی از شهرهای گردشگری ایران محسوب می‌شود. جمعیت این شهر ۵۷۷٬۳۰۷ نفر می‌باشد و نیز جمعیت شهر در سال ۲۰۰۵ میلادی، ۷۸۷٬۲۵۴ نفر پیش‌بینی شده‌است بلندی ارومیه از سطح دریا ۱۳۳۲ متر است.

مردم

ساکنین شهر ارومیه را آذربایجانی‌ها، کردها، آشوری‌ها و ارمنی‌ها تشکیل می‌دهند که اغلب در یک محله در کنار هم زندگی می‌کنند.

طبق یک مطالعه دیگر از ترکیب قومی خانوارهای نمونه و مورد بررسی در سطح شهر ارومیه که حدود سال ۱۳۷۹ انجام گرفت نشان می‌دهد که ترک‌زبانان ۸۵٫۷٪ درصد خانوارهای نمونه را به خود اختصاص داده و کردزبان‌ها حدود ۱۰٫۵٪ بوده‌اند. در این آمارگیری نمونه‌ای درصد آشوری‌ها، فارس‌زبان‌ها و ارمنی‌ها در شهر ارومیه به ترتیب ۱٫۷، ۱٫۶ و ۰٫۵ بود.  اکثر ترک‌های ارومیه شیعه مذهب می‌باشند ولی تعداد زیادی ترک‌های سنی حنفی و شافعی مذهب نیز در داخل شهر و در بیش از ۲۵ روستا از جمله، بالو، قولنجی، کهریز، گل‏تپه، گجین و ولینده زندگی می‌کنند. در ارومیه تعدادی ترکهای اهل حق نیز زندگی می‌کنند. مذهب کردهای ساکن ارومیه نیز سنی است.

تاریخچه

پارسیان در مهاجرت خود از ایران‌ویج نخست در غرب و جنوب دریاچه ارومیه ساکن شدند ولی پس از آن به مهاجرت خود ادامه دادند و تا سرزمین پارس (استان فارس) پیش رفتند. جلگه ارومیه در دوران باستان در قلمرو مادها، آشوریان، و دیگر اقوام نیز قرار داشته‌است.

شاه عباس بزرگ پس از بیرون راندن عثمانی‌ها از خاک ایران در صدد برآمد طوایفی را برای مرزداری قدرتمند در بخش غربی کشور مستقر سازد. شاه عباس برای این منظور ایل افشار ساکن ابیورد خراسان و دیگر نقاط را در نظر گرفت. او کلبعلی سلطان ایمانلوی افشار را احضار نموده به لقب خانی و ریاست کل ایل افشار منصوب نمود. سپس دستور داد که ایل افشار که شمار زیادی داشتند و در ولایات عراق، فارس، کرمان و خراسان سکنی داشتند، با تمام امکانات خود حرکت کرده در جلگه ارومیه ساکن شوند. در این جابجایی هشت هزار خانوار از شش ایل بزرگ این طایفه در جلگهٔ ارومیه استقرار یافتند و حکومت این ناحیه در اختیار کلب علی خان قرار گرفت. متن فرمان شاه عباس یکم خطاب به کلب‌علی خان که سبب این جابجایی ایلی شد در دست است همین پیشینه سبب شد تا شماری از سران این طایفه به‌ویژه پس از تأسیس ارتش جدید در ایران، در مناصب فرماندهی حضور داشته باشند.

حمل‌ونقل

فاصله ارومیه تا تهران در صورت عبور از پل شهید کلانتری (پل میان‌گذر دریاچه ارومیه) 780کیلومتر است.

شهر ارومیه دارای فرودگاه فعال بین‌المللی است. پروازهای داخلی فرودگاه ارومیه به تهران و مشهد دایر میباشد.


استان اذربایجان غربی با سه کشور ترکیه عراق اذربایجان همسایه میباشد فقط کنسولگری ترکیه در این شهر مشغول فعالیت میباشد.

مناطق دیدنی

مجتمع تفریحی چی‌چست، پارک جنگلی ارومیه، بند، کوه «سیرداغ»، دریاچه ارومیه، دریاچه مارمیشو، دره قاسملو، مجتمع تجاری تفریحی باری، مسجد جامع، بنای سه گنبد، پل شهید کلانتری، آبشار سولوق و ...

 

+ نوشته شده توسط مرتضی رمضانی در پنجشنبه هفدهم بهمن 1387 و ساعت 12:55 |

  مسجد جامع اصفهان :   

مسجد جامع اصفهان در شیوه خراسانی بنیاد نهاده شد و بعدها در شیوه رازی فضاهایی به آن اضافه شد  در زمان سلجوقیان طرح شبستان ستون دار آن به چهار ایوانی بدل گشت همچنین گنبد خانه ای در جنوب مسجد به دستور خواجه نظام الملک وزیر ملکشاه سلجوقی در سال 473 (قرن پنجم هجری ) ساخته شد که به گنبد نظام الملکی شهرت یافت  دهانه این گنبد 15 متر می باشد و به روش ترکین ساخته شده است  گوشه سازی این گنبد ترمبه پتکانه است  پس از گذشت چند سال (481 هجری قمری) در ضلع شمالی مسجد نیز گنبدی به دستور تاج الملک وزیر بعدی سلجوقیان بنا گردید که به گنبد تاج الملکی معروف شد  گنبد تاج الملک که در رقابت با

گنبد نظام الملک ساخته شد پلان آتشکده ای دارد و گنبد تشریفاتی است  این کنبد خانه بسیارزیباست و آجر کاری آن به ویژه در گوشه سازی گنبد  و کتیبه ها شاهکار هنر اسلامی است  این گنبد از نوع دو پوسته پیوسته است که پوسته بیرونی آن  {{خاکی }} ((تخم مرغی)) است  (به همین علت به گنبد خاگی نیز معرف است )

نکته : در گنبدهای دو پوسته : پوسته بیرونی (گنبد بیرونی ) را {{ خود }} و گنبد درونی را {{ آهیانه }} می گویند    گنبدهای دو پوسته بر دو نوع هستند :

1 : گنبدهای دو پوسته که فاصله بین دو پوسته آن کم است

2: گنبد دو پوسته گسسته که فاصله بین دو پوسته آن زیاد است

 

  در قرن ششم هجری ابتدا ایوان جنوبی معروف به (صفه صاحب ) در جلوی گنبد نظام الملک بنا گردید و پس ازآن ایوان سه گانه شمالی معروف  به (صفه درویش ) غربی معروف به (ایوان استاد ) وشرقی معروف به (ایوان شاگرد) به مسجد افزوده شد و بدین ترتیب تغییر شکل محسوسی در بنا پدید آمد

در زمان سلطان محمد خدا بنده (از پادشاهان دوره ایلخانی در قرن هشتم هجری ) در شمال ایوان غربی شبستان کوچکی بنا شد که مهمترین قسمت آن محراب گچبری بسیاری زیبایی اثر استاد ( حیدر ) معروف به محراب اولجایتو می باشد

 از دیگر بناهایی که به مسجد جامع اصفهان اضافه گشت (دارالشتاء ) یا شبستان زمستانی میباشد . این شبستان که طاقهای آن به شکل خیمه است در پشت ایوان غربی  و در زمان تیموریان ( قرن نهم هجری قمری) بنا گردیده است

در دوره فرمانروایی آق قویونلوها ( اواخر قرن نهم هجری ) نیز دو مناره بر روی ایوان جنوبی این مسجد بنا شد  همچنین در دوره صفویه شبستانی در غرب ایوان جنوبی ساخته شد که به شبستان چهلستون شاه عباسی معروف است . این مسجد در کل چهارصد و هفتاد طاق : نه محراب : چهار ایوان : دو گنبد و دو مناره دارد..      

+ نوشته شده توسط مرتضی رمضانی در جمعه یازدهم بهمن 1387 و ساعت 19:13 |

Enamel working

Enamel work benefifing from original Iranian and Islamic civilization ; with thousands of years history ; is one of the most beautiful and original handicrafts of Iran.   Although there are no evident documents about the background of this art but ; what have been found in old monuments and by analysis of archeologists it was revaled that the art of enamel work on metals has been atraditional artifact of Iranians.

During the Islamic period ; especially the seljukian age ; this art has been prevailing since the existence of Iranian enamel work ; like receptacles in some important museums of the world . Blossoming of this art during the Safavid era and especially Esfahan is very obvious.

This art is also called "Miniature on fire" ; to decorate some metals such as: gold ; silver and copper covered with heavenly colors. Enamel glaze is a lucid material which is composed of turquoise ; lapis lazuli ; kaolin etc. In order to prepare an enamel work ; selected copper receptacles are covered with a white colored glaze befor being baked and put into a furnace with a temperature of about "800C" for a few minutes . The baked copper receptacles are again taken into the furnace for the second time ; after this stage receptacles are ready to be painted ; thus with his artistic talent ; enamel worker expresses his imagination on the receptacle through designing.

This stage in enamel work is named the stage for seven colors. In this art ; also like tilework ; bule is the dominant color and the magic brush of the artist  configures the  faces of creatures ; arabesque designs or figures of monuments on copper receptacles and it is a reminder of the "turquoise" blue domes of Esfahan after painting ; the enamel work is again put into the furnace ; but with a lower temperature than the previon times (about 600C) in order to fix the colors and be favorable.

Undoubtedly ; for the present ; Esfahan is considered as the most important center for the production  of the highest quality enamels in different sizes and shapes in the world.   

for more info : call now with  09372532145 or 09132132463

for more info : call now with  09372532145 or 09132132463

+ نوشته شده توسط مرتضی رمضانی در پنجشنبه دهم بهمن 1387 و ساعت 23:19 |

قلعه های ایرانی

عمدتا قلعه های ایرانی 2دسته هستند:

1: قلعه های کوهستانی :{توضیح }: چون معمار مجبور بود با عوارض طبیعی کنار بیاید نقشه نا منظم بوده و از عوارض طبیعی به نحو احسن استفاده می شده ( جایی که پرتکاه بوده از دیوار می شد)

مصالح ساخت آنها معمولا از سنگ میباشد در ضمن در قلعه های کوهستانی میتوانستند خندق نداشته باشند.

2: قلعه های دشتی :{توضیح}: به دلیل اینکه دشت هموار بوده برای همین علت دارای نقشه منظمی بوده دوم اینکه مصالح ساخت آن از خشت و آجر بوده سوم اینکه فضای سر پوشیده کمی نسبت به کوهستانی رارد

 

شباهت قلعه های کوهستانی و دشتی

بارو {دیوار دور شهر} برج : {فضای سنگ گیری } کنگره :{فضای  خالی روی بارو برای تیر اندازی (تیرکش یا مزغل وفضای بین آنها که شیب دار بود و برای ریختن مایعات و روغن داغ روی دشمن استفاده میشده)   دروازه های بزرگ که روی آن کتیبه نوشته می شده یا شعری مربوط به عظمت شهر یا عبارت و حدیثی قرانی که نام شهر تکرار شده .

مهمترین قلعه های شهر ایران ارگ بم بوده – تخت جمشید بقایای شهر پارسه . قلعه دختر فیروز آباد دوره ساسانی. شهر استخر پارسی دوره بعد از اسلام   -  قلعه الموت – گرد کوه – تهران قاجاریه ........

http://09372532145.blogfa.com

http://09372532145.blogfa.com

+ نوشته شده توسط مرتضی رمضانی در چهارشنبه نهم بهمن 1387 و ساعت 21:45 |

ادوار فرهنگی ایران:

1-پیش از تاریخ : ازطلوع آثار انسانی در ایران تا اختراع خط

2-دوره تاریخی: از اختراع خط تا طلوع اسلام

3-از طلاع اسلام تا حال حا ضر

 

پیش از اسلام خود به 3 دوره تقسیم میشود: پارینه سنگی – فرا پارینه سنگی – نو سنگی

 

پارینه سنگی : دراین دوران بشر غار نشین بوده است.

{قدیم}     {میانی : 100هزار سال قبل}   {جدید}

فرا پارینه سنگی یا میان سنگی : از 20هزار سال قبل از میلاد شواهدش نمودار بوده. در این دوره هوا مقداری گرمتر میشود به خاطر تمایل به آب بشر آرام آرام از غار دور شده به دشت میرود.

دوره نو سنگی: 1- دوره نو سنگی بدون سفال    2- دوره نو سنگی با سفال

شروع از 9هزارسال قبل از میلاد و {5500 bc} پایان گرفت.

بشر دشت نشین میشود- آغاز تولید غذا از طریق دامداری وکشاورزی – زندگی در کلبه های محقر {اولین معماری} اولین پیکرک پرستش {ونوس} که از تپه سراب بدست آمده.

دوره مس وسنگ : {5500BC تا3500}- آغاز شهر نشینی .

مشخصاتی که شهر را از روستا متمایز میکند: 1- تراکم جمعیت وساختمان 2- تخصص گرایی 3- تجارت ودادوستد 4- مهرهای مالکیت { نوعی امضا در جاهایی مثل سیلک و شهر سوخته دیده شده }

5- خانه بزرگ ویادمانی {حاکم}

تپه سیلک کاشان – قبرستان قزوین – تپه حصار دامغان – از شهرهای معروف این دوره {مس و سنگ} بوده چشمه علی شهر ری از روستا های قدیم آن دوران بوده .

عصر مفروغ : از 3500 تا 1500 BC

از ترکیب مس و قلع & مفروغ {برنز} ساخته میشود . از شهرهای  معروف این دوره :

شهر سوخته – گوهر تپه -  شهر شوش – هفت تپه در خوزستان – تپه  حصار در دامغان

 

عصر نو سنگی

+ نوشته شده توسط مرتضی رمضانی در سه شنبه هشتم بهمن 1387 و ساعت 19:8 |

زبان مردم ابیانه

زبان پهلوی اشکانی هنوز در ابيانه زنده است

زبان پهلوی اشکانی يکی از شاخه های زبان فارسی ميانه است که تقريبا فراموش شده است و امروزه تعداد کمی از واژه های آن فقط در شهرستان ابيانه در استان کاشان به گوش می رسد.
«عباس تراب زاده»، مردم شناسی که بر پروژه مردم نگاری این شهرستان نظارت داشته است درباره زبان رایج مردم این منطقه می گوید:« زبان اهالی ابیانه شاخه ای از فارسی میانه است که البته در طول زمان دچار تغییر و تحولات زیادی شده و اکنون فقط تعداد کمی از واژه های اصیل پهلوی اشکانی در گویش آنان شنیده می شود.»
این در حالی است که چندی پیش نیز محققان پژوهشکده زبان و گویش ثابت کردند اهالی میمند در استان کرمان هنوز به زبان پهلوی ساسانی حرف می زنند.
«محمد میرشکرایی»، رئیس پژوهشکده مردم شناسی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری درباره رواج این زبان در ابیانه می گوید:«از آن جا که زبان عنصری زنده و پویا است به راحتی نمی توان گفت زبان کهنی تمام شده و زبان جدیدی جایگزین آن شده است. اما با توجه به اینکه در حال حاضر ما فارسی صحبت می کنیم و مردم دوره قاجار هم فارسی حرف می زدند اما اگر یکی از افراد دوره قاجار به زمان ما سفر کند زبان ما را نمی فهمد، نتیجه می گیریم که زبان فارسی مدام در حال تغییر و پویایی است. دلیل این قضییه هم این است که به طور مداوم واژه های تازه ای ساخته می شوند و واژه هایی از میان می روند. در مورد ابیانه هم همین طور است. ممکن است مردم این ناحیه به خاطر ارتباط کمتر و بسته بودن محیط، مقداری از واژگان فارسی میانه و زبان پهلوی اشکانی را در خود حفظ کرده باشند اما نمی توان به طور قطع و یقین گفت آنها کاملا به زبان پهلوی اشکانی حرف می زنند.»
میرشکرایی تاکید می کند:« شما امروز می توانید لطیف ترین واژه های زبان «تاتی» را در میان اهالی کوهستان های جلفا بشنوید اما نمی توانید بگویید آنها به طور دقیق تاتی حرف میزنند. چون در اثر ارتباطات و رفت و آمد ها زبان ها تغییر می کنند، متحول می شوند و بار دیگر از نو زاده می شوند.»
بنا به نظر میرشکرایی، با تبدیل شدن ابیانه به منطقه ای که برای گردشگران جذابیت دارد و با رواج ارتباطات به شکلی گسترده تر از آنجه که قبلا بوده همین چند واژه پهلوی اشکانی نیز به مروز زمان رنگ خواهد باخت و تسلیم زبان رایج فارسی می شود.
پهلوی اشکانی که پهلوانیک نیز نامیده می شود بعد از سقوط سلسله اشکانی، در کتیبه های اردشیر بابکان به جای ماند. متن های «یادگار زریران» و «درخت آسوریک» نیز به این زبان نوشته شده اند.


زبان های ایرانی
زبان های ايرانی وابسته به گروه هند و ايرانی (آريايی ) خانواده هند و اروپايی _ که زبان های زنده ای چون آلماني، فرانسه، انگليسي، روسي، اسپانيايی و . . . از آن نسب می برند _ هستند. گروه هند و ايرانی خود به دو شاخه هندی و ايرانی تقسيم می شود. زبان های شاخه ايرانی در سه دوران مورد مطالعه قرار می گيرند:

1- فارسی باستان
فارسی باستان (پارسی کهن) زبانی است که در زمان هخامنشیان با آن صحبت کرده اند و سنگ نبشته های بیستون، الوند و تخت جمشید به این زبان است. خط این زبان را میخی نامند، زیرا شبیه به میخ است و از چپ به راست نوشته می شده است.

2- فارسی میانه
فارسی میانه که آن را پهلوی هم می خوانند، به خصوص در زمان اشکانیان معمول بوده است و به دو قسمت می شود، یکی پهلوی اشکانی (پارتی) و دیگری پهلوی ساسانی. خط این زبان را نیز پهلوی نامند. پهلوی در شمال شرق ایران معمول بوده و از راست به چپ نوشته می شده است.

3_ فارسی دری
فارسی دری در زمان ساسانیان در مشرق و جنوب ایران به خصوص در پایتخت آنان، مدائن معمول بوده است و پس از ورود اسلام به ایران به تدریج تغییراتی در آن داده شده است و به صورت زبان بعد از اسلام ایران در آمده و از نیمه دوم قرن سوم هجری تا به حال ادامه دارد.

اشنایی با زبان و زبان مردم ابیانه

آشنایی با زبان های ایرانی ایران باستان

 

زبان شناسان در یک تقسیم بندی معروف زبان ها را به گروههایی تقسیم می کنند که از نظر ریشه به هم نزدیک هستند و این تقسیم بندی را خویشاوندی می گویند.زبان فارسی در این تقسیم بندی جزو گروه هند و اروپایی است که با زبان هایی چون ایتالیایی فرانسوی المانی و انگلیسی خویشاوند است بر عکس با زبان عربی هیچ خویشاوندی ندارد.

 

زبانهای ایران باستان

 

1- زبان مادی

 

این زبان متعلق به قوم ماد است که در حدود قرن 7 ق.م به حکومت رسیده اند.از این قوم جز چند واژه که اکثرا اسم خاص هستند وبه صورت غیر مستقیم از طریق مکتوبات اشوری به ارث رسیده چیز دیگری به دست نیامده است.

از این زبان نوشته یی تاکنون به دست نیامده است به همین دلیل نمی دانیم که این زبان به رشته ی تحریر در امده است یا نه؟

سه واژه ی مادی

        Zba اعلام کردن        Vazarakaبزرگ     Spakaسگ

 

2-زبان سکایی

 

این زبان زبان قوم سکا است که در شاهنامه همان قوم تورانیان می باشند. سکاها به دو شعبه تقسیم می شدند که داریوش کبیر در کتیبه نقش رستم از هر دو شعبه نام برده است.

متاسفانه از این زبان هم نوشته ای به دست نیامده است که مکتوب شدن انرا نشان دهد.

سه نمونه واژه ی سکایی:

     Pada         پا    Aspa   اسب    Hapta هفت

 

3- زبان اوستایی

 

این همان زبانی ست که کتاب مقدس زردشتیان به ان نوشته شده است. این زبان طبق نظر زبان شناسان ساده ترین و کامل ترین خط است این زبان کهن ترین زبان ایرانی است که از ان اثار مکتوب باقی مانده است. این زبان پس از به اتش کشیدن اوستا توسط اسکندر از طریق موبدان که انرا سینه به سینه نقل می کردند بر جای مانده است.

خط اوستایی دارای 48 حرف است که 14 حرف صدادار و 34 حرف بی صدا دارد و بعد از هر کلمه نقطه می گذارند و در انتهای جمله ها سه نقطه بصورت مثلث گذاشته می شود و این خط از راست به چپ نوشته می شود.

انتیل دوپرون فرانسوی اولین غیر زردشتی است که زبان اوستایی را فرا گرفت و همچنین وی اوستا شناسی را پایه گذاری کرد.

اوستا دارای 5 بخش است :

1. یسنا : به معنای ستایش که شامل سروده ها و دعاهای دینی است.

2. یشت : به معنای ستایش است.

3. وندیداد : به معنی قانون ضد دیو است که شامل مطالبی چون افرینش و اداب دینی می شود.

4. ویسپرد : به معنای همه ی سرودها است.

5. خرده اوستا : به معنای اوستای کوچک است مولف ان را ارتور پادمهر اسپندان موبد موبدان زمان شاپور دوم نام برده اند.این بخش از اوستا شامل نمازها و دعاهایی است که در مراسم دینی انجام می شوند.

 

4- زبان پارسی

 

این زبان زبان مردم پارس است و از ان نوشته های بسیاری باقی مانده است که به ارث رسیده از زمان هخامنشیان است و پادشاهان هخامنشی از آن برای ثبت تاریخ و نامهای خود در کتیبه ها استفاده می کرده اند.

پارسیان خط میخی که بابلیان بکار می بردند را کمی تغییر دادند تا برای ثبت زبان خودشان مناسب باشدو همچنین انرا الفبایی نمودند.

خط میخی دارای 36 حرف می باشد که 3 حرف ان اعراب اصلی است و 22 حرف آن صامت+مصوت آ  و4 حرف صامت + مصوت (ای) و 7 حرف صامت+مصوت ( _و) است. برای جدا کردن واژه ها از علامت > استفاده می شود.

 

+ نوشته شده توسط مرتضی رمضانی در دوشنبه هفتم بهمن 1387 و ساعت 22:53 |

برانداز کلی

در منطقه تپه سرخ از مجتمع معادن ايرانکوه فعاليتهاى اکتشافى به دو روش مستقيم (عمليات حفارى گمانه هاى عميق و چالهاى واگن دريل) و غيرمستقيم (اکتشافات ژئوفيزيکى) صورت گرفته است. مطالعه حاضر، مطالعات تغييرپذيرى ساختارى کانسار و ارزيابى ذخيره منطقه تپه سرخ با استفاده از روشهاى تخمين زمين آمارى کريجينگ و روش کلاسيک مثلث بندى مى باشد. از نقطه نظر ساختار فضايى مطالعه واريوگرامهاى امتدادى مختلف نشان مى دهد که اکثر واريوگرامهاى ترسيم شده با يک مدل کروى انطباق مى يابند و محدوده مورد مطالعه داراى ناهمسانگردى هندسى بوده که قطر بزرگ بيضى ناهمسانگردى در امتداد 164 درجه قرار دارد و نسبت ناهمسانگردى براى داده هاى گمانه هاى عميق با دو عيار حد 1 و 3 درصد به ترتيب برابر با 49/2 و 71/1 مى باشد. مقايسه نتايج تخمين ذخيره نشان مى دهد اختلاف ميزان ذخيره محاسبه شده به دو روش کريجينگ سطحى و مثلث بندى نسبتاً‌ زياد بوده و در مورد گمانه هاى عميق با عيار حد 3 درصد بيش از 10 درصد است که در مورد گمانه هاى عميق با عيار حد 3 درصد به علت افزايش ناپيوستگى کانيسازى خطاى تخمين به روش مثلث بندى افزايش يافته و اين امر موجب افزايش اختلاف ذخيره محاسبه شده به اين روش و روش کريجينگ گرديده است

توضیحات کلی

کانسار تپه سرخ يکى از معادن مکشوفه رشته کوه ايرانکوه مى باشد. رشته کوه ايرانکوه در فاصله 20 کيلومترى جنوب غربى اصفهان داراى امتداد کلى شمال غرب - جنوب شرق بوده و داراى طولى در حدود 25 کيلومتر و عرضى حدود 3 کيلومتر مى باشد. در هر دو يال شمالى و جنوبى اين رشته کوه نهشته هاى کانسارى سرب و روى وجود دارد که نهشته هاى گوشفيل، تپه سرخ و گردنه عمده ترين کانسارهاى مکشوفه آن در يال شمالى مى باشند. سنگهاى اصلى معدن تپه سرخ از آهکهاى دولوميتى ، دولوميتهاى قهوه اى تيره تا قهوه اى قرمز و خاکسترى ماسه اى تشکيل شده که در کنار شيلهاى ژوراسيک قرار گرفته اند و علت نامگذارى منطقه تپه سرخ به اين نام بدليل قرمز و قهوه اى بودن اين دولوميتها مى باشد. جهت شناسايى منطقه از چالهاى واگن دريل با حداکثر 45 متر عمق (440 حلقه چال با شبکه منظم 25 ´ 20 متر در وسعتى حدود 35 هکتار) و گمانه هاى عميق (بيش از 40 حلقه چاه) نمونه تهيه شده و نمونه هاى تهيه شده براى عناصر pb ، Zn و Fe مورد آناليز شيميايى قرار گرفته است. با وجود اطلاعات اکتشافى موجود مطالعات تغيير پذيرى ساختارى و ارزيابى ذخيره منطقه مورد مطالعه بر روى داده هاى عيار مجموع سرب و روى با دو عيار حد 1 و 3 درصد صورت گرفته است.

 

 


خلاصه توضيحات :

Abstract

The exploration activities in the Tappeh-Sorkh mine of Irankuh mining complex have been carried out using both direct (deep and shallow drill holes) and indirect methods (geophysical and geochemical exploration).

In the current study the structural variography of the deposit and its reserve estimation has been carried out using both geostatistical ore reserve eastimation and conventional triangulation methods. Regarding variography analysis at different directions it was found that the best variogram model fitted to the experimental variogram data is spherical modal with geometrical anisotropy. The major axis of the ellipsoid of anisotropy is in the azimuted direction of 164 degrees with anisotropic ratio of 2.59 for deep drill hole data with 1% cutoff grade limit and 1.71 with 3% cutoff grade limit. A comparison between ore reserve estimations using different methods shows the high difference between results obtained from surface kriging of deep drill hole data and triangulation methods so that this difference for deep drill hole data with 3% cutoff grade limit is more than 10% Due to the increased discontiniouty in mineralization caused by 3% cutoff grade limit. The estimation error for triangulation method has been increased and consequently the difference with surface kriging results has been increased as well

mor_ramaz@yahoo.com For mor info:

or: call with : 09132132463 or 09372532145

+ نوشته شده توسط مرتضی رمضانی در شنبه پنجم بهمن 1387 و ساعت 0:38 |